Natuurlijk is veel beter!

Telefoonnummer Fyto-Life: Ron Swinkels013 5346437 E-mail Fyto-Life info@fyto-life.nlinfo@fyto-life.nl


mandjeUw mandje: 0 artikelen

Tips voor als je in de overgang bent

Wat te doen bij overgangsverschijnselen?

22-03-2014

De overgang bij vrouwen is een volkomen natuurlijk proces, waarbij wordt gezocht naar een nieuw hormonaal evenwicht. Dit gaat vaak gepaard met lichamelijke ongemakken.

De overgang of menopauze start omdat de hormonen die de menstruatie reguleren (oestrogeen en progesteron) in lagere hoeveelheden worden geproduceerd. De rijping van de eicellen verandert daardoor ook. Uiteindelijk stopt de rijping helemaal, waardoor de oestrogeenproductie definitief daalt. De overgangsjaren zijn daarom een beetje te vergelijken met een omgekeerde puberteit. Zoals er in de puberteit grote hormonale veranderingen plaatsvinden die zich geestelijk en lichamelijk uiten, is dat voor een vrouw in de overgang hetzelfde.

Overgangsverschijnselen

Het veranderende oestrogeenniveau veroorzaakt de typische overgangsverschijnselen. Een voorbeeld is een zwaardere menstruatie. Als de rijping van de eicellen langer duurt, wordt het baarmoederslijmvlies langer gestimuleerd door te groeien. Met als gevolg dat tijdens de menstruatie meer baarmoederslijmvlies wordt afgestoten.

De laatste menstruatie wordt de menopauze genoemd. Dat is dus een moment dat alleen achteraf kan worden bepaald.

De overgang wordt vaak bestempeld als een periode vol lichamelijke en geestelijke ongemakken. Dat ligt genuanceerder. Bijna álle vrouwen merken dat ze in de overgang zijn. Maar niet elke vrouw heeft tien jaar lang opvliegers of stemmingswisselingen door de overgang.

Helaas doen veel vrouwen niets aan hun overgangsverschijnselen omdat ze denken dat het erbij hoort. Toch kunnen natuurlijke middelen het lichaam ondersteunen tijdens de overgang.

Tips bij de overgang

Beweging is bijzonder belangrijk tijdens de overgang. Vrouwen slaan namelijk oestrogeen in het vetweefsel op. Als dat te veel wordt in verhouding tot progesteron kan dat ongemakken geven. Door op het juiste gewicht te blijven en regelmatig aan lichaamsbeweging te doen, worden overgangsverschijnselen voorkomen. Probeer daarom iedere dag een half uur te wandelen.

Voeding en de overgang

In Oosterse landen, zoals Japan, doorlopen vrouwen met meer gemak de overgang dan in het westen. De verklaring wordt gezocht in de voedingsgewoonten. Er staan in deze landen dagelijks sojaproducten op het menu, zoals tofu en tempeh (gefermenteerde soja). Soja blijkt stoffen te bevatten met een hormoonachtige invloed, vergelijkbaar met het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen. Deze worden fyto-oestrogenen genoemd.

Ook lijnzaad is een belangrijke bron van fyto-oestrogenen. Deze plantaardige hormonen kunnen op natuurlijke wijze de teruggelopen aanmaak van oestrogeen aanvullen. Ook rode klaver, ananas, appels, groente (broccoli, bloemkool, wortelen, spruitjes), aardappelen en kruiden (zoethout, anijs, hop) hebben een licht oestrogene invloed.

Door de afname van oestrogeen verandert ook de productie van prostaglandinen. Deze prostaglandinen worden door het lichaam geproduceerd uit meervoudig onverzadigde vetzuren (onder andere in vette vis). Als de balans tussen de verschillende vetzurenverandert, kunnen opvliegers ontstaan. De balans is te ondersteunen door vette vis en gezonde oliën (zoals teunisbloemolie en olijfolie).

Eet in plaats van geraffineerde producten (wit meel en witte suiker) vooral volkorenproducten. Beperk de consumptie van eiwitrijke en vette maaltijden. Eet dagelijks verse groente en fruit.

FYTO-LIFE helpt u door de overgang! 

CIMICIFUGA complex

Helpt vooral bij de lichamelijke overgangsverschijnselen, zoals opvliegers, nachtelijk transpireren. Het helpt ook bij een droge huid en de droge ogen, mond en vagina en bij stemmingswisselingen. Het houdt het natuurlijk overgangsproces intact.

HYPERICUM complex

Helpt bij emotionele overgangsverschijnselen zoals neerslachtige gevoelens, stemmingswisselingen en een rusteloos gevoel. Ook ondersteunend bij opvliegers, nachtelijk transpireren en bij een goede nachtrust. Het houdt het natuurlijk overgangsproces intact.

MACA

Het bijzondere van maca is dat het werkt als een zogenaamde adaptogeen. Een adaptogeen is een stof die het lichaam aanzet tot verbetering én een betere balans van de productie van onze eigen hormonen. Dit is met name van belang bij het ouder worden en vooral in de overgang, omdat de hormonen oestrogeen en progesteron dan gaan flink gaan schommelen en afnemen. Bij overgangsklachten stimuleert maca ons hormonale systeem om de hormoonbalans zo goed mogelijk te herstellen. Zo wordt er bijvoorbeeld meer testosteron aangemaakt wat de potentie verhoogd. Zowel bij mannen als vrouwen overigens!

MAGNESIUM

Ongeveer 20% van de vrouwen krijgt in de overgang te maken met osteoporose of botontkalking. Je verliest dan botmineralen, en je botdichtheid en -sterkte nemen steeds sneller af. Het makkelijker breken van botten licht dan op de loer. Een goed magnesium supplement kan latere botproblemen voorkomen

Heeft u klachten of overgangsverschijnselen en weet u niet zo goed wat er aan te doen?

Neem contact op met Fyto-life, daar dit een van onze specialisaties is en wij u zeker kunnen ondersteunen om het overgangsproces te doorlopen, zodat u minder last van de lichamelijke ongemakken heeft.